ravzlat
Vezettanr: Dobosn Bnyai Veronika
ravezet: Balog Bla
ELTE – Kiegszt pedaggia szak.
Helyszn: Raul Wallenberg Kzpiskola
Budapest, Ludovika tr
Idpont: 2006. 11.29.
Idtartam: 90 perc
Tantsi ra anyaga: Az oktats eszkzei, mdszerei. A krdsek.
Szervezsi md: Egyni s csoportmunka.
Oktatsi cl: Az elz ra anyagnak a befejezse, sszefoglalsa. Az j tananyag feldolgozsa.
Clcsoport: A 12.a osztly tanuli.
Az ra menete (id/perc) |
Tevkenysgek |
Megjegyzsek |
1.rakezds: (7 perc)
Reagls.
Koncentrcis gyakorlat. |
Az elmlt rn vgzett gyakorlat tapasztalataira val reagls. A ceruza kpzetre val koncentrls. |
Magyarzat.
Egyni munka. |
2. Tudatosts (5 perc)
|
A tapasztalatok megbeszlse. |
Megbeszls. |
3. Bevezet (3 perc)
|
Az ra menetnek s anyagnak a felvzolsa. |
Frontlis munka.
|
4. Az oktatsi eszkzk kivlasztsnak szempontjai (10 perc)
|
A tananyag feldolgozsa. |
Frontlis s egyni munka. |
5. sszefoglals
(5 perc)
|
Krdsek s vlaszok megfogalmazsa. |
Kzs munka. |
6. Az oktats mdszerei
( 25 perc)
A sma feleleventse.
Definci, csoportosts. |
A tananyag feldolgozsa. |
Frontlis s egyni munka. |
7. sszefoglals
(5 perc)
|
Krdsek s vlaszok megfogalmazsa. |
Kzs munka. |
8. Krdstpusok |
A tananyag feldolgozsa. |
Frontlis s egyni munka. |
1.rakezds: (7 perc)
Amg a ceruza nll letet l, mondjuk forog, tncol (Kitti), szeret matematika rra jrni (Reni), addig eltereldsrl beszlnk. A ceruza dnti el, hogy mit akar, s nem mi. Ez nem baj, de tudjunk rla, hogy ehhez nem adtuk a beleegyezsnket. Nagyon j krds volt, nagyon rltem neki, hogy vlasszunk-e j trgyat (Zsfi)! Ne! Prbljunk eljutni a gyakorlatnak abba fzisba, hogy mr rdekess vlik maga a gyakorlat (a gyakorls rmnek a fzisba, l’art pour l’art)!
Akkor taln fogjunk bele!
2. Tudatosts (5 perc)
A tapasztalatok megbeszlse.
3. Bevezet (3 perc)
A mai egyttltnket, szintn kt rszre bontjuk. Az els blokkban befejezzk az oktats eszkzeit. A msodik rszben pedig feldolgozzuk az oktats mdszereit. s ha marad idnk, akkor belefogunk a krdstpusok megbeszlsbe.
4. Az oktatsi eszkzk kivlasztsnak szempontjai (10 perc)
- A didaktikai feladat: ismeretszerzs, vagy rendszerezs?
- A tartalom: mirl gyjtnk tapasztalatot?
- A tanulsi-tantsi stratgia: felfedezs vagy bemutats?
- A szervezeti formk: egyni vagy csoport munka?
- A tanulk jellemzi: letkor, elzetes tuds, rdeklds.
- A pedaggus szemlyi lehetsgei: mely eszkzk kezelsben jrtas?
5. sszefoglals (5 perc)
Mit neveznk oktatsi eszkznek? Hogyan csoportostjuk ket? Milyen szempontok alapjn vlasztjuk ki ket?
6. Az oktats mdszerei ( 25 perc)
Az oktats mdszere:
Nem ms, mint az oktatsi folyamat didaktikai feladatainak megoldsra alkalmazott eljrs. Magt a mdszer fogalmt elszr Comenius Amos Jnos hasznlta a 17. szzadban.
A mdszerek csoportostsa:
I.: Tanri
1. Magyarzat (sszefggsek, fogalmak, megrtetsre szolgl.)
2. Elads (egy tma logikus, rszletes kifejtsre irnyul.)
3. Szemlltets, bemutats (trgyak s jelensgek szleltetse, elemzse, bemutatsa; fontos, hogy irnytott legyen szempontok ltal.)
Elnyei: jl tervezhet
Rendszerezett ismereteket nyjt
Idtakarkos
Nincs eszkzignye
Htrnyai: alacsony a tanuli aktivits
Rvid ideig tartja fenn a figyelmet
Nem kpes figyelembe venni az egyni klnbsgeket
II.: Tanr-tanul kzs munkja:
1. Megbeszls
2. (krdezve kifejts)
3. Vita
III.: Tanul egyni munkja:
1. Tanknyvvel
2. feladatrendszerrel
3. hzi feladat
4. megfigyels
5. kutat-felfedez munka
6. gyakorlati munka
7. csoportmunka
8. jtk
9. programozott oktats
10. oktatcsomag
A krdsek:
krdsek csoportostsa: (bloom sszelltsa alapjn)
· Ismeret szint (Ki? Mi? Hol? Mikor? Mirt?)
· Megrts szint krdsek (Mi a lnyege? Mit ltunk a kpen?)
· Alkalmazs szint krdsek (Hol talljuk a trkpen Prgt?)
· Analzis (elemz) szint krdsek (Mire lehet kvetkeztetni? Mit llapthatunk meg?
· Szintzis szint krdsek (problmamegolds, egy trtnet kitallsa) Ki tudntok tallni, hogy…? Hogy lehetne megoldani ezt a problmt?
· rtkels szint krdsek (Sajt vlemny kifejtse. Mvszi alkotsok megtlse.)
A krds formja alapjn:
Nylt vg (kifejtend)
Zrt vg (konkrt vlaszt ignyl)
Kiegsztend
Eldntend
A j krds jellemzi:
- A krds legyen pontos, vilgos, rvid s egyrtelm!
- A krds feleljen meg a tanulk rtelmi sznvonalnak!
- A krds mozdtsa el a tanulk gondolkodsi kszsgt!
- Adjunk idt a gondolkodsra!
- A krdst az egsz osztlynak tegyk fel!
- Minden tanult szltsunk fel, ne mindig ugyanazokat, s ne csak a jelentkezket!
- Kezeljk differenciltan a tanulk vlaszait!
Az oktats mdszereit meghatroz tnyezk:
- Az oktats clja, tartalma (mennyire bonyolult, kell-e szemlltetni)
- A didaktikai feladat (ismeretszerzs, rendszerezs)
- A tanulcsoport letkora
- A tanulk fejlettsgi szintje, elzetes ismerete,
- A tanulk rdekldse,
7. sszefoglals (5 perc) |